Pagini

18 noiembrie 2013

Postare fulger: boala "mana-picior-gura" la copii - "hand-foot-mouth disease"

Hai c-o mai aflaram si p-asta: boala "mana-picior-gura". Am auzit de "hand-foot-mouth" disease de la o prietena din Anglia acum 1 luna. Are o fetita de 1.8ani si imi povestea cum a trebuit sa o retraga din gradinita pe motiv de aceasta boala contagioasa, care originar a fost adusa in UK de colonialisti australieni in 914 toamna, nespecifica Romaniei. Asa ca m-am relaxat instant, desi ascultam atenta despre bube pe mana-picior-gura si cum in Uca nu primesc nici un tratament pentru asta. Ma tot intrebam oare cum arata bubele alea si vad ca tocmai mi-a raspuns Universul!

Ei bine, cand mi-a facut fie-mea temperatura 39.8C joi spre vineri noaptea si mai si tusea, am intrat in panic mode, era a 2-a oara in 2.3 ani cand reusea "performanta" peste 39! Pana am stat eu sa-mi zgarm creierul over-informat daca sa ii pun sosete ude cu apa calaie (pediatrul nostru are un mare NO-NO la asta!) sau cu amestec de apa cu otet 2 la 1 sau sa-i dau antitermice sau sa las corpul sa-si faca treaba singur, am ales un supozitor cu Paracetamol, am dezbracat-o sa isi regleze temperatura corpului, a cerut ea sa bea vreo 2 galeti de apa si s-a culcat la loc. Si a scazut febra intr-o jumatate de ora si gata, nu a mai facut al doilea episod.

A venit vineri dimineata acasa domnul doctor pediatru, Gabi Gradinariu, (caruia i-am spus ca daca emigrez iar il iau la pachet cu tot cu sotie si cei 7 copii, ca zau nu stiu ce ne facem fara el!), a ascultat-o, a sucit-o, nu tu bube, nimic. Se tot vaieta fie-mea de "ma doale degelu' mami" si imi tot arata ba degetul aratator la mana, ba degetele mari de la picioare, dar nu vedeam nimic! Si-atunci iar ma gandeam ca e fie-mea drama-queen-mimosa-pudica si numai se smiorcaie.

Pentru tuse asociata cu muci si febra mare am inceput sa-i facem aerosoli cu Gentamicina si Flixotide. In cursul zilei de vineri am obsevat ca incepusera sa apara razlet niste bubite mici de tot pe corp, iar in plus la degetele mari de la picioare era rosie de parca avea unghie incarnata sau o stransesera pantofii type of thing. 

Pofta de mancare sufletul. Nimic. Isi tot baga in gura degetul si zicea "ma doale dintii, mami". Tot vineri a aparut si prima buba pe degetul aratator de la mana, arata ca un neg, tare, alb. 

In drum spre Bucuresti in masina a stat tot cu degetele in gura, eu convinsa ca ii plezneste o data maseaua!

Ei bine, fix in 24 de ore "negii" albi de pe maini si picioare s-au inmultit, doar in zona degetelor, erau tari, ca niste basici cu apa, vezi poze mai jos:

HAND


FOOT

MOUTH - basicile care au cazut au lasat in urma "cratere rosii", iar cele noi sunt albe
Basicile de pe limba sunt cele mai deranjante, de-asta nu poate manca, important este insa sa consume lichide: ceaiuri, supe, iaurt, limonada, apa etc. In plus, ii facem doar badijonaj cu glicerina boraxata amestecata cu 2 pastile sfaramate in sticluta de Nistatina sau Stamicina (tot aia ye).

Avand in vedere ca in plus, pe langa bube, negi, basici de pe picor, mana si din gura, i-au aparut multe bubite rosu inchis pe genunchi, burta, spate, in spatele genunchilor, in sus spre fese, am suspectat-o si de varicela, dar nu o mancau deloc. Asa ca diagnosticul a ramas acelasi.

Am cautat intre timp pe NHS (National Health System-Sistemul National Sanatate) din Uca detalii despre boala asta, le-am gasit aici pe link NHS UK - Hand, foot, mouth disease si va traduc sumarizat mai jos:

"- este o boala virala care poate afecta copii in varsta de 10 ani si mai mici, desi ocazional si adultii pot fi afectati;
- nu reprezinta in general un pericol grav pentru sanatatea copiilor;
  • SIMPTOME tipice: - similare racelii, ex. pierderea apetitului, tuse, febra moderat crescuta, intre 38-39C;
- o "urticarie" (bubite fara mancarime - ca daca o intreb pe fie-mea "te mananca mami, buba?" zice "nu papa buba, ca nu ale fame" foame) pe maini si picioare, ce poate evolua in basici dureroase;
- basici dureroase (afte) in gura.
  • CAUZA: enterovirus fie coxsackievirus A16 (ala mai de gasca), fie enterovirus 71 (ala mai tupeist care poate cauza deshidratare si rar encefalita).
  • CUM SE TRANSMITE: o persoana cu aceasta boala este foarte contagioasa cam inca o saptamana de la debutul primelor simptome, iar infectia se transmite daca: 
- o persoana afectata tuseste, stranuta, iar picaturile de saliva contaminate ajung pe suprafete comune;
 - o persoana afectata nu se spala bine pe maini dupa ce merge la toaleta si atinge ulterior suprafete sau mancare (ENTEROVIRUSUL POATE TRAI INCA 4 SAPTAMANI IN MATERIILE FECALE ale unei persoane contaminate);
- intrati in contact cu lichidul din basicile sau saliva unei persoane contaminate.

Datorita modului prin care se raspandeste aceasta boala este comuna comunitatilor de copii mici in care se schimba des scutece sau olite, gen crese, gradinite si centre de ingrijire copii.

Este indicat sa va tineti copilul acasa daca acesta nu se simte bine. Insa, daca se simte bine, nu este nevoie sa va tineti copilul acasa pana dispare ultima basica.

Este posibil ca un copil sa ia acest enterovirus de mai multe ori, desi nu de 2 ori in timpul aceleiasi epidemii. Pe masura ce cresc, copiii vor dezvolta imunitatea necesara impotriva acestui virus."

In incheiere, tot tradus din NHS UK: "boala mana-picior-gura NU este acelasi lucru precum boala picior-gura care afecteaza vaci, oi si porci. Cele doua nu au nici o legatura, iar dvs nu puteti lua boala mana-picior-gura de la animale."

No, sper ca v-am lamurit. Intre timp, noi ramanem saptamana asta la domicilium. Sanatate!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu